Paul Neagu, timp solid si spatiu adanc

Timpul este ca apa, lipsit de formă, şi în sculptură este preferat ca formă şi aşteptat să îngheţe. – Paul Neagu, 1986, Londra, Timp solid şi spaţiu adînc

***

The Guardian spunea Romanian sculptor and teacher in London art schools, who influenced a generation of students and British artists.

Arta lui Paul Neagu este ca o carte pe care o incepi si nu mai reusesti sa o termini pentru ca-i gasesti sensuri infinite intre pagini si creezi scenarii mostruos de mari pornind de la cel mai mic indiciu.

Am intors de cateva ori gandurile spre a le da o forma cat de cat mai finita, in speranta ca voi reusi sa prezint atat omul, cat si arta, viata, filosofia – toate laolalta.

Doar ca-i foarte greu atunci cand ele se imbina intr-un puzzle infinit, cand de exemplu o simpla sculptura se defineste printr-un joc de etape ale vietii, teorii filosofice, matematica, arta, design, intelectual, conceptual, fizic, emotional si semnatura a 2 heteronime artistice, cu preocupari si simbolistice separate.

Timpul dintr-o creaţie sculpturală este timp cultural, transfigurare a timpului real, împăturit, solidificat. Asemenea facerii îi este şi conservarea, percepţia şi interpretarea; lentă şi sedimentativă. – Paul Neagu, 1986, Londra, Timp solid şi spaţiu adînc

Paul Neagu se naste la Bucuresti, in 1938. Lucreaza ca zilier CFR, topograf, cartograf, desenator tehnic electrician-dispecer la o uzina-termocentrala, constructor de baraje.

Are 5 personalitati creative: Husny Belmood şi Eduard Larsocchi, pictori, Philip Honeysuckle, designer şi poetul Anthony Paidola + insusi Paul Neagu; impreuna formeaza “The Generative Art Group”, proiect pentru care primeste o bursa din partea Guvernului britanic si in anii ’70 se muta in UK, unde preda la Schools of Art, organizeaza expozitii, deschide o galerie = laborator avangardist si experimenteaza experimenteaza experimenteaza.

Crede ca arta e acaparata de vizual – film, aparat foto, pictura – intr-atat incat determina o delasare a celorlalte simturi, precum si a analizei intelectuale. Propune astfel o serie de obiecte tactile care sunt intelese printr-o privire in interiorul nostru, scotandu-le din cadrul artei care performeaza si trecandu-le in arta personala.

Să priveşti o sculptură nu înseamnă doar să priveşti ci să vezi. Nu înseamnă doar ” a o interioriza” ci şi a te întreba, nu înseamnă doar a “o simţi” ci a o şi atinge dinăuntru şi toate lucrurile acestea înăuntrul unei absorbţii sintetice totale. – Paul Neagu, 1986, Londra, Timp solid şi spaţiu

Daca despre Brancusi s-a spus ca a mutit lumea prin intuitia formelor, Paul Neagu a uimit-o prin sinteticul conceptelor care sparg bariera intre fizic, metafizic si emotional.


Descopera Hyphen-ul – tradus in romana prin cratima pe care mult il considera obsesia lui Noica pentru “intru” realizat in varianta 3D – si petrece peste 25 ani studiului si dezvoltarii acestuia.

Hyphenul este:
O structură universală, care poate apare oriunde în lume;
O structură dinamică, care se poate prezenta în mai multe feluri (bancă, calapod de pantof, craniu, mască, etc)
O structură care poate avea trei, patru sau un număr infinit de laturi, ultima ei expresie fiind un cerc sau o spirală.
O structură generică ce poate fi recreată într-o varietate de materiale: lemn, oţel, bronz, os, gesso, etc.

– Matei Ştircea-Crăciun Nine catalytic stations, Ed Anastasia 200

Hyphenul intruchipeaza unitatea, dar si contrariile, esenta unui lucru, ying si yang, in acelasi timp si elementul de egatura, precum si cel care face sa fie transmisa informatia/fluxul.
Este perfectiunea care imbina postulatele lui Hegel: patratul, triunghiul si spirala evolutiva.

Pana la sfarsitul vietii ajunge sa se identifice atat de mult cu conceptul, incat pe cartea lui de vizita scrie numai “Paul Neagu Hyphen = Himself”.

Este un artist complet care intelege ca orice intentie de arta in forma fizica are consecintele si determinantii ei la nivel metafizic.

Donald Kuspit afirma: “De la început, Paul Neagu a fost printre cei mai imaginativi artisti avangardisti mai ales pentru ca arta lui reuseste sa exprime un punct de vedere conceptual fara sa-si piarda fizicalitatea. Arta lui este necategorizabila, depasind conventiile avangardiste pe care le asimileaza în viziunea sa radicala asupra relatiei dintre arta si minte. “

***


Si daca vi se pare departe sa vizitati Londra sau New York sau Los Angeles pentru a vedea un obiect semnat Paul Neagu, faceti o vizita scurta pana in piata Charles de Gaulle pentru a vedea/simti/privi din interior Crucea Secolului sau “Nasturelul”.
Conceptul a fost gandit ca un simbol al revolutei, al luptei fara arme. Sculptura a fost creata in dependenta cu Arcul de Triumf si monumentul Eroilor Aviatiei, presupund a fi o oglinda in care se reflecta ambele constructii. Pe de-o parte linia orizontala marcheaza esenta Arcului, pe sub care sunt asteptate sa treaca paradele militare, pe de alta parte adaugarea liniei verticale simbolizeaza un om innaripat.

Lupta si triumf, lupta si sacrificiu si in final sacrificiu fara lupta. Si bineinteles Hyphen-ul lui iubit care uneste patrate, triunghiuri si spirala evolutiva se intinde deasupra Bucurestiului.

p.s.: Acest post este incadrat in categoriile life design & traitul cu de-a-ntregul pentru motive evidente

Advertisements